Imrich Jurišta: Drahé "farmárske" produkty sú len dobrý marketingový ťah.
27. apríla 2018
Špecializované obchody miznú z ulíc a po tom, čo bolo kedysi bežné, musíte dnes doslova pátrať. Nástup supermarketov vytlačil z mapy nejednu prevádzku. Mäsiarstvo Imricha Jurištu sa však v Karlovej Vsi drží od svojho začiatku v roku 1993 a stále je u Karlovešťanov obľúbenou zástavkou pred prípravami nedeľného obeda.
Súperíte so supermarketmi o zákazníka?
Sila supermarketov je citeľná. Nakúpiť všetko na jednom mieste má logicky časové výhody, najmä v uponáhľanej dobe. Mnohým aj mäsiarskym prevádzkam sa nepodarilo prežiť nástup supermarketov a museli svoje predajne zatvoriť. Nám sa to podarilo ustáť a pokračujeme ďalej. Štát po výstavbe supermarketov príliš nepodržal podnikateľov v našom sektore vo veľa smeroch. Vsadilo sa totiž na kartu, že veľké reťazce prinesú väčšiu zamestnanosť. Dnes vidíme, že tieto siete naberajú aj dôchodcov a študentov, ktorí pracujú za menšie mzdy. Kontakt so zákazníkom je v takom prípade o poznanie horší. Brigádnici pozerajú na čas, kedy mu padne a spokojnosť zákazníka ide bokom. Prístup k tovaru je takisto neporovnateľný, pretože k práci si nevytvoria potrebný vzťah. Či už ide o mäso alebo chlieb, je to živý tovar, ktorý si vyžaduje starostlivosť. Nie je to klinec v železiarstve, ktorý vám dnes padne na zem a zajtra ho tam v rovnakom stave nájdete. Mäso treba ošetrovať kontrolovať.
Je práve prístup k zákazníkovi kľúčom k úspechu?
Práca s ľuďmi nie je vždy jednoduchá. Samozrejme zákazník registruje aj obyčajný pozdrav a naozaj to veľa spraví. S ústretovým prístupom si dokážete udržať svojho zákazníka a ten sa k vám potom aj rád vracia. Dá sa povedať, že v Karlovej Vsi sme si vytvorili až rodinné prostredie.
Sú „farmárske“ mäsové produkty hodné vyššej ceny v porovnaní s bežnými produktmi?
Je to dobrý marketingový ťah. Nálepka farmárskeho alebo bio produktu sa dnes dobre nosí. Pritom rovnako kvalitný produkt bez tohto označenia môžete kúpiť aj o polovicu lacnejší. Na toto by si mali spotrebitelia dávať pozor. Niekde totiž zaplatia za rovnaký produkt rovnakej značky o 100 metrov úplne inú sumu. To neplatí iba o mäse, ale aj o inom sortimente. Však to nie je žiadna novinka. Samotný spotrebiteľ si musí praxou overiť, ktorému produktu bude dôverovať a pravidelne konzumovať.
Ako teda napríklad rozoznať kvalitnú hydinu od menej kvalitnej?
Hydinu z domáceho chovu by ste mali piecť minimálne dve hodiny. Svalovina domácej hydiny je vybehaná a pevnejšia. Iný prípad je samozrejme veľkochov, keď to kura stojí za svoj krátky život na 20 centimetroch. Svalovina rastie aj v tomto prípade, ale nie je taká pevná. Kosť kurčaťa musí byť tvrdá, to musí cinkať, nie že sa do nej zahryznete a hneď sa láme. Slová o kvalite na papieri ešte nič neznamenajú, však papier znesie všetko. Zákazník až samotnou konzumáciou zistí, či je produkt kvalitný alebo nie.
Získava sa označenie domáceho chovu na základe splnenia kritérií alebo sa dá k tomuto označeniu dostať jednoducho?
Na získanie certifikátu s týmto označením musia produkty spĺňať určité parametre. Garancia toho, že aj ďalšie produkty sa budú vyrábať s dodržiavaním kvality, ktorá sa deklarovala pri získavaní označenia, je už vecou pravidelnej kontroly.
V ostatných rokoch začali ľudia vyraďovať mäso zo svojho jedálnička. Poznačil vegetariánsky, resp. vegánsky trend predaj mäsa?
Nadá sa povedať, že by sa mäso vo všeobecnosti predávalo menej. Poznám ľudí, ktorí mäso určitú dobu nejedli a vrátili sa k nemu. Neodsudzujem nikoho stravovacie návyky a sám som zástancom toho, nech každý konzumuje to, čo mu chutí. Mäso však má v slovenskej kuchyni svoju významnú rolu a tak ľahko sa asi ľuďom nezmenia chute.
Máte obľúbenú mäsovú špecialitu?
Tradičné výrobky ako tlačenka, jaternica, údená slanina, klobása, párky nie sú cudzie asi žiadnemu mäsiarovi.
Nenašli ste na tejto stránke čo ste hľadali? Skúste Vyhľadávanie alebo nás kontaktujte na info@karlovaves.sk
Naposledy upravené: 27. apríla 2018