Skončil sa najkratší školský rok v histórii
Z pohľadu počtu dní, ktoré žiaci reálne strávili v školských laviciach, to tak skutočne je. Vďaka pandémii sa musela výuka na školách presunúť do virtuálneho priestoru.
Po prvej vlne obmedzení, ktoré zastihli školy viac menej nepripravené, prišla na jeseň druhá vlna, na ktorú boli školy pripravené omnoho lepšie. A keď si v týchto dňoch už žiaci a študenti užívajú letné prázdniny, je čas ohliadnuť sa späť a zhodnotiť výnimočný školský rok. Ako teda vidia spätne toto obdobie riaditelia troch karloveských základných škôl?
Aké skúsenosti a poznatky napr. o ľuďoch či o školstve vám toto obdobie prinieslo?
Dana Ihnaťová, riaditeľka Spojenej školy Tilgnerova 14 (D. I.)
Veľmi rýchlo sme sa museli prispôsobiť novým podmienkam, presunúť učenie do online priestoru, začať pracovať z domu, vytvoriť si nový systém a spôsob online komunikácie so žiakmi, rodičmi a aj kolegovia navzájom medzi sebou. Keďže na home office zostali aj rodičia žiakov a pracovali z domu, tak sa (niekedy dobrovoľne, niekedy nedobrovoľne) zúčastňovali vyučovacích hodín. Veľká väčšina rešpektovala a aj chválila prácu učiteľov, ale boli aj takí rodičia, ktorí kritizovali a sťažovali sa na priebeh vyučovania. Chcem vyzdvihnúť, že skoro všetci rodičia našej školy zabezpečili svojim deťom prístup na počítač a mohli sa učiť online.
Pavol Bernáth, riaditeľ Základnej školy A. Dubčeka, Majerníkova 62 (P. B.)
Korona zo dňa na deň zavrela naše školy. Nikto nemal čas sa pripraviť na online vzdelávanie, slovné hodnotenie, novú formu komunikácie so žiakmi, rodičmi, kolegami. Toto obdobie predstavovalo aj veľkú príležitosť a výzvu. Každý z pedagógov sa učil hľadať nielen nové formy vyučovania, ale aj nové spôsoby ich sprostredkovania s dôrazom na efektivitu tak, aby mal na zreteli každé jedno dieťa. Učili sme sa byť trpezlivejší, asertívne komunikovať, nájsť u deti motiváciu pracovať.
Eva Horníková, riaditeľka Základnej školy Karloveská 61 (E. H.)
Covidové obdobie prinieslo pre nás všetkých poznatky, kde sú naše hranice v schopnosti zvládať sociálnu izoláciu, strach o životy najbližších. Nachádzali sme sa v neštandardných situáciách, kde sme sa sami o sebe dozvedali ako reagujeme, keď sme dlhodobo vyvedení z našich komfortných zón. Zostali sme doma, kde sme sa mali cítiť najbezpečnejšie, a predsa sme sa báli. Strach som nemala iba o mojich najbližších, ale aj o našu školskú rodinu. Každý z nás hľadal spôsoby ako sa dostať do virtuálneho priestoru, ako preniknúť do domovov našich žiakov, ako hodnotiť ich prácu, ako dať spätnú väzbu rodičom. Teraz, keď už pandémia doznieva, môžem povedať, že som sa obávala zbytočne. Pandémiu porážala aj naša sila nevzdať sa, keď niečo nefungovalo.
Čo pre vás tento čas znamenal?
D. I. Pripravila ma o voľný čas. Sledovali a študovali sme vyhlášky, rozhodnutia a usmernenia regionálneho úradu verejného zdravotníctva, Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu aj Vlády SR, následne potom pripravovali pokyny pre učiteľov, rodičov a žiakov. Tieto rozhodnutia, častokrát, boli vydávané zo dňa na deň, takže sme museli komunikovať a pripravovať zrozumiteľné pokyny po večeroch a cez víkendy.
P. B. Kľúčovú úlohu počas tohto obdobia zohrali riaditelia škôl. Všetci – učitelia, rodičia, zriaďovateľ od nich očakávali, že ich týmto obdobím prevedú, udajú smer a rozhodnú v mnohých oblastiach ako sú rozvrh, hodnotenie, koordinovanie vyučovania, naplnenie úväzkov pedagógov zmysluplnou prácou. Dozreli vzťahy medzi ľuďmi, spolupráca, empatia, vzájomná podpora a tolerancia.
E. H. Od konca mája vedenie školy absolvovalo individuálne pohovory so zamestnancami školy, kde sme vyhodnocovali aj dištančné obdobie.
Ako sa pozeráte spätne na prácu svojich kolegov učiteľov či ostatných zamestnancov počas tohto obdobia?
D. I. Všetky kolegyne a kolegovia aj zamestnanci školy sa veľmi rýchlo prispôsobili novým podmienkam. Plynulé boli prechody na dištančné vzdelávanie v októbri a aj prechod z dištančného vzdelávania na prezenčné vyučovanie. Za to patrí mojim kolegyniam a kolegom aj zamestnancom školy veľká vďaka. Príprava na vyučovanie, absolvovanie rôznych seminárov, často na úkor svojej rodiny, to im zabralo veľké množstvo času. Aj počas pandémie zapájali žiakov do rôznych online projektov a súťaží: Hviezdoslavov Kubín, stredoškolská odborná činnosť, predmetové olympiády, kde naši žiaci dosiahli veľmi dobré výsledky v obvodných, krajských a aj celoslovenských kolách. Zorganizovali online prednášky na zaujímavé témy. Preto by som sa im chcela aj touto cestou poďakovať za ich prácu a nasadenie počas tohto obdobia.
P. B. Rád by som sa poďakoval všetkým svojim zamestnancom za ich prácu a trpezlivosť počas tohto neľahkého obdobia, za ich každodenné hľadanie pozitívneho v negatívnom.
E. H. Dobre sme naštartovali aj adaptačné obdobie, ktoré bolo potrebné na prechod k prezenčnému vzdelávaniu. Môžem konštatovať, že máme skvelých, pomáhajúcich si kolegov, úžasných spolupracujúcich rodičov a šikovných žiakov a žiačky.
Nenašli ste na tejto stránke čo ste hľadali? Skúste Vyhľadávanie alebo nás kontaktujte na info@karlovaves.sk
Naposledy upravené: 1. júla 2021