tlačidlo pre návrat hore
menu hamburger tlačidlo menu
facebook instagram
webstranka@karlovaves.sk
Mapa Stránky

Správcovia bytových domov nemajú nárok na poplatok za spracovanie osobných údajov

26. októbra 2018

Dostali ste od svojho správcu nový zálohový predpis na mesačné preddavkové platby do fondu prevádzky, údržby a opráv a za služby spojené s užívaním bytu? Prekvapila vás v ňom nová položka? Niektorí správcovia bytových domov začali, v súvislosti s nadobudnutím účinnosti novej právnej ochrany osobných údajov, požadovať od svojich klientov špeciálny poplatok za spracovanie osobných údajov, ktorý zahrnuli do zálohového predpisu. Viacerí čitatelia sa obrátili na redakciu mesačníka KARLOVA VES – noviny všetkých Karlovešťanov s otázkou, či majú správcovia na takýto poplatok nárok?
Stanovisko Úradu na ochranu osobných údajov SR nám poskytla Petra Blahová z odboru právnych služieb. „Prevádzkovateľ a teda i správca bytového družstva poskytuje primeranú úroveň ochrany osobných údajov dotknutej osobe priamo zo zákona, v danom prípade teda nemožno hovoriť o nadštandarde poskytovania služieb upravených medzi zmluvnými stranami. Prevádzkovateľ je povinný chrániť osobné údaje dotknutých osôb a následne si plniť povinnosti jemu vyplývajúce z nového zákona automaticky. Nesmie podmieňovať takéto poskytovanie ochrany osobných údajov poskytnutím poplatku zo strany dotknutej osoby na tento účel.“
Podľa tohto stanoviska teda správcovia nemajú žiadny právny nárok na vyberanie špeciálneho poplatku za spracovanie osobných údajov svojich klientov. Redakciu mesačníka zaujímalo, aký je stav v Karlovej Vsi. Oslovili sme správcovské spoločnosti, ktoré pôsobia na území našej mestskej časti s otázkou, či požadujú od svojich klientov platbu takéhoto poplatku. Prehľad ich odpovedí, ktoré poskytli redakcii ponúkame v priloženej tabuľke. Niektorí zo správcov sa k problematike vyjadrili obšírnejšie a vysvetlili svoj pohľad na celú problematiku.
Konateľ správcovskej spoločnosti KS Komfort – Servis Ľubomír Slámka, vo svojej odpovedi napr. uvádza, že „… na vyberanie poplatku nie je dôvod. Správcovi nevznikli povinnosti, ktoré by mali priamy vplyv na jeho rozpočet. Vyberanie takéhoto poplatku je v rozpore s etikou podnikania správcu a s filozofiou našej spoločnosti.“
Riaditeľ spoločnosti Správcovská spoločnosť DUSPAMA Vladimír Holúbek vo svojej odpovedi upozorňuje, že „ … žiadne príslušné zákony o ochrane osobných údajov, ani žiadne nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ, a ani nami uzatvorené zmluvné vzťahy s klientmi v tejto veci neupravujú našu povinnosť alebo naše oprávnenie žiadať o úhradu nákladov za takéto spracovanie.“
Vyzerá to tak, že väčšina Karlovešťanov nepociťuje problém s vyberaním tohto neoprávneného poplatku. Čo však ale v prípade, ak patríte medzi tých, ktorých správca domu sa rozhodol, že sa nebude riadiť platnou legislatívou?
Vicestarosta Karlovej Vsi Branislav Záhradník V prvom kroku odporúča obrátiť sa na správcu, aby prehodnotil alebo upustil od účtovania poplatku. „Ak to neurobí, požiadajte ho o písomné zdôvodnenie, na základe akých zákonných ustanovení poplatok účtuje a za čo konkrétne sa poplatok platí. Následne podajte oficiálny podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu a doložte odpoveď od správcu ako dôkaz pre kontrolný orgán,“ radí vicestarosta Branislav Záhradník.

Prehľad odpovedí správcov a správcovských spoločností nájdete po kliknutí SEM

Nenašli ste na tejto stránke čo ste hľadali? Skúste Vyhľadávanie alebo nás kontaktujte na info@karlovaves.sk

Tlačiť
    Naposledy upravené: 26. októbra 2018